onsdag 14 april 2010

Skutetrode


- Äre du morsan?
- `app.
- Hähä.
- höhö.
- Fan.
- japp.

Man har lärt sig ett nytt språk. Skäggagamska.
Höhö.
`app. Skutetrode.

Och jag tog upp det med behandlingshemsmänniskan. Det där med språket alltså. Och hon menade, att det är så det är med fjortisar som råkat bli skäggiga medan dom hade nålen i armvecket.
Att språket liksom stannar där det är när man börjar missbruka.
Precis som resten. Mognad och förmåga att tänka logiskt och... ja allt det där man lär sig medan man handskas med verkligheten under tiden man växer.

Om det är så tror jag att min skäggagam tog sin första sil innan han blev språkig över huvud taget. Sisådär vid fjorton månaders ålder.
Asså.
`app.
ku´se´rendå.

Typ.

Och så undrar jag ju vad jag själv missat medan stålet lämnade ärr.


3 kommentarer:

XXX sa...

Tur att grabben är utrustad med en smart hjärna då...vad man nu än kan tycka om valen han gjort i livet. Men livet finns kvar och hans val bli klokare. Vet du väl???

Mångmamma sa...

Tja, svårt att se något du skulle missat av språklig utveckling iallafall.
Fast vad vet jag?
Troligtvis missar vi alla något eftersom vi fastnar i olika typer av fällor under tiden som vi växer upp.
Tur i oturen att det alltid går att lära om och lära rätt - om man vill!

Gråa musen sa...

Oj vad jag funderade över vad överskriften betyder. Man är ju över 40. Skulle inte tro det betyder det nog... Tror jag. Oj vad jag känner mig gammal. Kanske kan han nu vakna upp och fortsätta med bättre val i livet nu när han liksom nästan fått en andra chans. Och nu står han ju inte ensam. Kramis