onsdag 20 januari 2010


Man sitter i ett eko av tusentals svettiga studenter. Själva luften är fylld av generationers dallrande nerver. Och doften... vässade blyertspennor och sur grädde. Nej jag vet inte varifrån grädden kommer. Men den är där.

Man borde vara dallrig som gelé, det lär höra till den sociala kodex som liksom nästlar sig in mellan blusliv och hud.

Men nä, jag kan mest bara nysa lite fint i armvecket när det historiska juridikdammet faller över mig.

Och skriva. En massa ord som ska stå på en massa rader.

Ord som är hämtade ur böcker som är instoppade i huvudet och nersmälta till ettor och nollor inuti hjärnvindlingarna.

Ska man skriva exakt som det står skrivet - och sätta citattecken runt, med angivande av källan - eller ska man hitta ett eget sätt att skriva det som tusentals andra skrivit med lika mer eller mindre egna ord?

Någon sorts mittemellan blir det.

Men... mest för att inte bli anklagad för fusk. För det är vad jag varit med om under den där korta tiden jag gick i grundskoleutbildning. Eller förvaring, eller vad det var.

När jag skrev exakt de dumheter jag inhämtat i läroböckerna. Då var det fusk. Avskrivning.

Men herregud, hur ska man annars kunna redovisa såna dumheter? Annat än som motvilligt upprepade citat?

Som tur är, är de här böckerna, de juridiskt färgade grundböckerna, inte alls lika dumma. Bara lite halvtorra. Här och där. Men här och där riktigt gräddiga.... Hm.

Kanske är det därifrån den sura gräddlukten kommer


Från de feta lärdomarna!


Och jo, tentan var en barnlek. Jag är säker på att jag har skrivit precis allt.

Och lite till.


Fett.


12 kommentarer:

Comvidare sa...

Jag har ju förstått att du har en gräslig talang för att komma ihåg saker. Men kan du värdera informationen och göra nåt vettigare av den?

Förövrigt så tänkte jag på dig en bunt gånger när jag läste Milenniumtrilogin. Du är inte helt olik Lisbeth Salander. Alltså den bild jag har dig förståss.

Anonym sa...

Hur ska man kunna finna ord till kommentar - jag säger bara som du brukar göra Ebba - ja jävlar!!
/A.

Anonym sa...

Jepp! Det var det - men det kommer väl större utmaningar...
skrockar Papillon

Cicki sa...

Härlig känsla när man känner att man spikat det....:-)

Anonym sa...

Du är grym!
/Karin

Cecilia N sa...

Såna roliga tentor hade jag i våras. Sådär så att jag faktiskt fnittrade för att det var så roligt att inte behöva vara rädd för G-gränsen utan mer "gräma sig" över att inte spika.

(Fast jag vill inte gräma mig över det. Jag vill känna att jag duger ändå.)

Det är jobbigt med såna där salstentor. Men det är också rätt jobbigt att ha tenta en vecka som jag har just nu. 2 dm boktrave ska kokas ner till 8-10 sidor enligt ett särskilt formulär (tentafrågorna). Man behöver inte ha hela böcker i huvudet. Men däremot så vill läraren att man skriver vilken sida man citerar från. Jätteskoj häromdagen när jag visste att jag läst en mening på typ rad 7 på en högersida ...
Som tur var STOD det på det stället också. På sid 579 ...
Det tar ju sån evig tid att söka ...

Stort grattis till ditt fina resultat!

Saring sa...

Härligt! Du R E G E R A R!!!

XXX sa...

Grattis.

iita sa...

Hej Ebba!

Gillar verkligen din blogg och det du skriver. Jag undrar om jag får länka till din blogg från min. Tycker att fler borde läsa din blogg

Ebba G sa...

*skrattar* Åh, Comvidare, du är inte den första som tycker att jag och Salander har en del likheter. Själv kan jag inte riktigt se det, jag har liksom aldrig varit speciellt våldsam.... men OK, det där med fotografiskt minne och en viss lätthet när det gäller att sätta ihop kunskaper.. där finns kanske en del likhet.

iita - såklart får du länka! Jag gillar att bli läst!

Och alla som kommer med gratulationer och goa tillrop - jag känner mig hedrad, glad och stolt.
.... fast jag har ju inte fått tillbaka tentan än så.... man vet ju inte vad docenteriet tänker....

Kram allihopa!

Comvidare sa...

Åh, inte bara den liknelsen. Det självvalda utanförskapet känns också så mycket du, men när Korpen "avslöjade" hur mycket (hjärna och målmedvetenhet) som fick plats i en liten kropp så var jag i princip säker på att Salander var du! ;)

Men jag vet ju inte, utan bygger bara egna fantasier kring dig. Och jag tänker mycket på dig ska du veta. Det är så mycket med dig som bara känns såååå spännande/märkligt/fantastiskt/knasigt. Så kram från mig!

Anonym sa...

Har du läst boken "blondie"?
Hon var också mer än smart,, men hamnade ändå på fel spår.
Hänger det ihop på nåt vis, att man hamnar i knarkets våld för att man är smart?
Om du förstår hur jag menar???
Jag tycker att det ofta är så att dom som är riktigt, riktigt smarta på något vis inte kan handskas med det eller blir utan för för att dom är så smarta?
Har du några teorier om det??