torsdag 21 januari 2010

Suck

Men hallå!!!
om man inte tycker att det är rätt att ta emot pengar man inte behöver, är man då automatiskt en som fördömer människor som använder sig av bidrag och annat - när dom behöver det?

Bara för att jag har blivit streetsmart och har ett huvud som njuter av att tänka ut alternativa sätt att överleva menar jag ju inte att det är fel att överleva på mer konventionella sätt.

Nä, det är inte någon av er som har fått mig att gå igång.
Det är en diskussion med en donna i de akademiska korridorerna som väcker min förundrade vantro.
Hon har liksom bestämt sig för att jag ser ner på henne som använder sig av trygghetssystem och studiemedel bara för att jag själv inte tycker att jag behöver det.
Och jag lyckas inte övertyga henne om att det inte är att se ner på henne när jag ifrågasätter mina egna behov.

Ibland har jag verkligen svårt att förstå mig på det här som kallas socialt samspel!
Pust.

stön.
och

suck.

5 kommentarer:

Gråa musen sa...

Det är väl helt enkelt så att du har lärt dig att använda det du har i plånboken på ditt sätt. Sen kanske inte madammen ifråga jobbar extra som ju faktiskt du gör. Jag kan väl tycka att det är apsolut upp till var och en hur man finansierar sina studier. Många gör ju både och. Tar lån, studiemedel och jobbar extra. Ingen behöver ju vara ifrågasättande åt något håll tycker jag. En del får ju faktiskt påbyggnadsstudier betalda av sina företag. Allas liv och leverne och anledning för studier ser ju så olika ut. Tänk om vi människor skulle kramas mer och vara lite mindre avundsjuka. Gräset är inte grönare på andra sidan staketet. Men många av våra ansikten är nog just det. Gröna... Av avund. Kram till kämpen

XXX sa...

Ja du, det där att komma överens med alla och envar är inte så lätt. Jag fick lära mig ett motto som i regel hjälper mig.
Glada ögon, varmt hjärta och rak rygg - lever man efter det går det mesta bra, fast det kan vara svårt att leva efter.

Anette sa...

smaken är som baken ... delad.
En del tycker att man har ett behov av mycket pengar och jobbar extra förutom studielånen, en del tycker studielån räcker och andra vill inte ha pengar alls.
Vem kan döma vad som är rätt eller fel?
Sen är vissa jätteduktiga med att rätta mun efter matsäcken och återigen andra inte
Gör du som tvillingen sa... rak i rygg, glada ögon och varmt hjärta, sen kan du strunta i damen ifråga för hon är nog mest lite grrööööööön :-)

Ebba G sa...

Det förefaller inte vara jag som har det svårt med de där sociala normerna... kanske är det donnan i de höga klackarna som inte riktigt vet att föra sig. Hon är en ursöt liten läckerbit som det är väldigt lätt att ta till sitt hjärta. Rar och rolig. Men svår att förstå sig på. ... kanske inte bara för mig då..
Och jag har nog svårt att förstå att man kan vara avundsjuk på mig -jag har nog inte riktigt fattat att jag inte längre är dendär rätt slippriga missbrukaren utan bostad...
Äh, det här är ju något att blogga om såsmåningom..
Men att nån skulle vara avundsjuk på mig!!!! ojojoj.

Cecilia N sa...

Som varandes en med måttlig ork kan jag vara avundsjuk på dig som orkar både läsa och jobba. (Heltid med båda? Jag har inte riktigt koll där ...)

Jag har fullt upp med att fixa ork till att läsa på halvtid eller 3/4-tid. Jobb bara ryms inte!

En söt ärta på höga klackar antar jag helt fördomsfullt har andra behov av inkomster än en tant som har samma kläder som för många år sen och därmed måste se till att få dem, t ex med hjälp av studielånssystemet.

Med er utbildning kommer ni ju att klara av återbetalandet.
Jag har redan fått min skärv av CSN för många år sen. De sitter och väntar på att jag ska få några inkomster så de kan få tillbaka åtminstone en del av allt de lagt ut på mig. Då behövde jag det. Nu hade det inte varit dumt att också ha den mariginalen, men vi får klara oss ändå.