fredag 1 januari 2010

sängläge



- Nu är du så god och stannar i sängen!
säger prinsen och stirrar mig stint i ögonen. Sedan tar han taggtråden som sticker ut genom min mun och fäller den åt sidan och pussar på mig. Inte precis på munnen utan lite bredvid.
Taggtråden är liksom lite ivägen.

- och het är du också. Som en semla. Säger han och menar hetvägg.
Fast jag fryser så tänderna hackar och hela sängen vibrerar.
- Jag vill ha en filt till, säger jag ynkligt.

Men han tar fram ett glas, rotar i frysen och hittar iskuberna jag förvarar där (var ska man annars förvara dem?) Så fyller han glaset med is, häller cocacola över isen och säger att jag ska dricka det långsamt.

Jo jag lyder.

Och taggtråden liksom mjuknar och lägger sig som en tråd på höger sida av själva halsöppningen.
Märkligt nog slutar jag frysa och då passar han på att stoppa i mig sånadär små vita piller som innehåller acetylsalicylsyra. Mot feber.

Jag antar att det ingår i prinsutbildningen att handskas med taggtråd och ökenhetta.

Innan han går lägger han min mobiltelefon och ställer ett stort glas vatten på byrån intill sängen och så säger han att han kommer tillbaka när han jobbat klart. För att han tycker att jag ska ha frukost på sängen i morgon.

Gissa om jag känner mig märkligt kunglig.
Sjukt kunglig... skulle man kunna säga.



10 kommentarer:

Osloskånskan sa...

God bedring!

Helene sa...

Krya på dig, men det är förbaksat trevligt att bli ompysslad.

Anonym sa...

Lyckligt, Ebba, att det finns,
vid din sida denne prins
som så remarkabelt väl
sköter om din kropp och själ

Kram på er bägge två från
papillon

Cicki sa...

Krya på dig och njut av den ompysslande grodprinsen. En kram till han också eftersom han verkar vara en juste typ....:-)

Anonym sa...

Om du visste vad du betyder för andra
bara genom att du på denna jorden vandra
Vi är många som inte skulle vilja vara dig utan
så...låt du grodprinsen styra skutan

Ingen poet, men väl en beundrare av dig....kram B-M (hon med sonen)

Jan sa...

Det är dig mycket väl förunnat!
Hoppas det är okey om en snorig och kraxig präst nu vill önska dig ett välsignat nytt år, Ebba?

Ebba G sa...

Tänk att ha en äkta Osloskånska som önskar god bedring! Wow!Tack! Känns internationellt och bra.

Och Helene Och Cicki . jag blir så bra pysslad att det inte finns bättre, han är ljuvlig prinsen.

Papillon - du vet, det där med prinsar har inte varit min första eller största önskan men nu... benen har mjuknat och hjärnan skvalpar....

B-M - om du visste vad glad jag är för att det jag skriver är bra för folk! Hälsa sonen!

Jan - jo, det går bra att kraxa. Eller snyta fram den där välsignelsen. Jag kan nog behöva lite sånt. Krya på dig!

Mib sa...

Så underbart att få ha en prins! En alldeles egen som du har. Låter verkligen härligt.
Tack för din gott nytt år hälsning på min blogg och jag önskar dig verkligen ett härligt friskt och piggt 2010.
Kram från Mib.

Ulrika sa...

Å så fint och bra du skriver!!
Hoppas du mår bättre nu!
vilken fin prins du har!
Kommer gärna tillbaka hit, om jag får..

Ebba G sa...

Ulrika- välkommen hit!
och jag kan bara hålla med om det där med prinsen. Han är nästan för fin.
Kram!