måndag 18 januari 2010

vad då sjuk?




Det här med att vara frisk... det är inte så lätt att förstå vad det är egentligen.. Man käkar penicillin och räknas som sjuk och så har man gjort färdigt kuren och räknas som frisk. Men känslan av frisk kom ju nästan på en gång.

Det går alltså att vara sjuk fast man är frisk. Och antagligen tvärtom. Eller?

Det kallas väl för att definiera något, när man bestämmer hur det är med saker och ting.



Är det smittorisken man talar om så är det på ena sättet. Och är det känslan av vitalitet så är det kanske på andra sättet. Och om man pratar försäkringskassespråk då ... ja då behövs ett rejält lexikon.


Men i alla fall.
Nu är jag frisk. Och får börja diska och hacka lök och sånt. Jippiiii






3 kommentarer:

Mib sa...

Skönt att du är frisk på alla definerbara fronter liksom ;-)
Vart hittar du alla fina bilder förresten?

Anonym sa...

Hur var det Krösa-Maja sa? "Blodförgiftnig är en så erhärmeligt allvarlig sjukdom att man är sjuk långt efter det att man har blivit frisk"
Hälsar Papillon som är rätt fäst vid Emil i Lönneberga

Ebba G sa...

Mib - frisk är som sagt en definitionsfråga ;) Men jo, bortsett från en envis känsla av misslyckande efter en resa i det vita pulvrets land så är det riktigt bra! Tack. Och bilderna... jo jag söker på nätet, frossar i gallerier och försöker minnas vilka konstnärer jag njutit av när jag suttit timvis i biblioteksläsesalar i mitt hemlösa liv. Och såklart alla museer...
Men nu hittar jag dem genom att googla....

Papillon - såna sjukdomar som man är sjuk i länge efter det man blivit frisk måste vara riktigt otäcka! Som tur är, är den jag haft inte alls så efterhängsen. Kram!