måndag 14 september 2009

Urusel kondition och dåliga tänder.... så är det. Jag hade inte varit till tandläkaren på sexton år när jag idag klev in på en helt makalös mottagning med konst på väggarna och en sötnos till mottagningssköterska som genast tog mig till ett rum med den skönaste vilfåtölj jag slappat i sedan jag en gång råkade somna på möbelavdelningen på NK. Där stoppade hon in saker i munnen på mig och jag fick spotta i en sorts fontän. Ja det har hänt en del sedan jag sist var under borren.
Men i alla fall kommer jag att bli stamkund och förmodligen totalt ruinerad. Det är dyrare att ha tänder än att använda dem, banne mig.

Är det någon som kan förklara för mig varför tänder inte ingår i kitet kropp och har samma kostnadstak som resten av en människas sköra lekamen?
Är det ytterligare en etiketteringsgrej? Det där att det ska synas på folk vilka som är riktigt folk och vilka som antagligen är uppkomlingar eller ännu värre, förklädda missbrukare eller annan sorts drägg? Dåliga tänder är svårt att dölja, och det är ju bra, om man nu vill ha något att känna igen sina klassfränder på, på lite håll.
Annars är det ju alla de här överenskommelserna. Att man kindpussar till exempel. Det gör man knappast arbetare emellan. I alla fall inte än. Underklassen strävar efter att bli som överklassen, tar efter maner och mode. Men så fort arbetarna tillägnat sig lite klassmaner byter överklassen sina gester och mål.
Förr i världen var det fint att vara blek - det var bara de rika som hade råd att låta bli att arbeta utomhus....
Och för några år sedan var det bara de rika som hade fyllda almanackor. Ja inte så att de jobbade mer än vanligt folk, nejdå, de bara började tidsboka allt annat också. Aktiviteter, middagar, allt sånt där som annars kallades fritid och inte skrevs in någonstans. Genast blev det inne att vara bokad. Ha en fylld vecka...
Nu kan vi se fram mot att såsmåningom ta efter det nya - att ha så lite bokat som möjligt. Ha familjetid, blanka dagar...

Men alltså, tänder... och dålig kondition... har man det gott ställt har man råd att köpa träningstid och en coach som ser till att trimma musklerna på den som behöver det.
Underklassen har stillasittande jobb med dåligt betalt och hinner inte träna ens på friskis och svettis som ju inte är så kostsamt...

Kanske man kunde tänka sig att tandläkaren satte in lite maskiner som vi som har dåliga tänder kunde få använda i väntrummet... eller medan de borrar. Kanske kunde man till och med tänka sig att vi alstrar energi med hjälp av de där träningsmaskinerna, driver borrar och sugar och spottfontäner... och därmed fick lite billigare behandling.

Fast då kanske vi skulle driva överklassen in i en situation där de blir tvungna att låta hålen breda ut sig och fettvalkarna växa... och det vore ju synd. SÅ... kanske är det lika bra att det är som det är.

10 kommentarer:

Lizette sa...

Ja du Ebba det va ju en tanke...
Jag har heller aldrig fattat skillnaden på tänderna och övriga kroppen när det gäller prislappen. Jag har alltid gått både till tandläkare och tandhygenist och likt förbannat blir det lika dyrt varje gång.
Jag gillar din blogg!
Kram //Lizette

Den hemska tvillingen sa...

Hoppas att du finner en väg att finansiera dina tandläkarbesök.
Håller tummarna för det.

maritha sa...

Ja varför inte tänder kan ingå det har jag aldrig fattat! Men som så mycket annat i vårt land finns ingen logik.Vad gäller tandvård så går vi tillbaka i tiden, då man såg vilken samhällsklass man tillhörde...fruktansvärt.Och vi är på väg "tillbaka" i tiden (klasskillnader) med regeringen som "sitter" idag.Tack för ditt svar i gårdagens blogg.Måste säga att du måste vara en väldigt stark person med enorm karaktär som kan bara ta "ett" glas.Haft problem med alkohol och höll upp (inte en droppe) i 4 år.Bara av egen vilja men sen skulle jag ta en öl till en pizza och sen har jag fortsatt.Försöker hålla det "normalt" men har ju svårt för att sluta när jag väl börjat.Undrar hur länge du varit utan droger ? Och vad fick dig att sluta ? Nattikramar

Cina sa...

Ja, tandläkarbesök kan bli otroligt dyra! Vid sista besöket upptäckte jag att möjligheten att delbetala är borttagen. Allt ska betalas kontant eller med kort. Hur kan man göra så?
Och varför det inte finns ett högkostnadskort för tandvård som inom somatiska vården kan man ju verkligen undra. Har frågat hos tandvården men inte fått något bra svar. Det "bara är" så! Tandvård är verkligen en klassfråga och det är för j-t.
Håller tummarna för att du får ordning på tänderna!
Varm kram!

Cicki sa...

Har också funderat över detta att inte tandkostnader ingår i någon form av högkostnadsskydd. Sambon har haft dåliga tänder i många år. Han har en enorm tandläkarskräck. Men för något år sedan hittade vi en pärla så nu är även han fin i munnen. Men det var inte billigt, kan jag säga.

Anonym sa...

Något som är bra (om man har relativ bra tänder) som folktandvården har är "Friskvårds försäkring" tror jag det heter. Tandläkaren fixar dina tänder så att dom är bra sedan tar man försäkringen som kostar 100 kr eller uppåt per månad beroende på ålder och tandstatus (jag betalar ca 100 kr i månaden)Allt som du behöver göra sen i munnen betalar du inget extra för. För mig var det en jä-la tur att jag tog försäkringen föär nu måste jag rotfylla en tand som spruckit...

Annars är det ju jäkligt märkligt just det här med tandvården. Min mamma som alltid är jättenoga med sina tänder, borstar, tandtrådar och har sig, har en tand som hon aldrig fixar, om det är pga pengar eller tandläkarskräck vet jag inte men det är en tand mitt fram i den nedre käken. Tanden sitter liksom lös och guppar upp och ner, det ser verkligen inte klokt ut och det visslar lite när hon pratar och det gör att hon läspar. Jag får ångest av det- varför vet jag inte men jag tycker det känns så ynkligt och så ledsamt att mamma går där med sin tand som hon aldrig gör något åt.

Nu kom jag väl ur ämnet lite men det handlade ju om tänder i alla fall...

Min pappa som supit och levt rövare hela sitt liv har däremot jättefina tänder, han har dessutom snusat hela sitt liv och somnar med snusen inne men det verkar inte påverka hans tänder negativt.
Ja, livet är underligt...

Renée sa...

Tandvårdskostnaderna har jag inget tips om men vill du träna billigt så köp dig ett par gångstavar! Billigare kan du inte bli! Du får frisk luft å samtidigt som du tränar får även ögonen sitt!
Själv kan jag inte gå längre men när jag kunde det så gick jag mkt med stavar. Underbar motion.

Livet i träsket sa...

Vill bara säga tack för att du bloggar och delar med dig! Underbart!
Kommer att fortsätta läsa hos dig!
Kram
Kristina

P sa...

Hej!
Måste bara fråga, har du någon kontakt med dina föräldrar idag?
Tack för en bra blogg!
Kram

Ebba G sa...

P - jag har dem inte kvar.

maritha - jag har inte slutat... dvs jag har aldrig bestämt mig. Ska nog skriva om det där så småningom. ett år har jag varit fri.


Och tänderna... får jag kanske försäkra, tack för tipset Alkoholistungen!!