onsdag 17 februari 2010

Bild: J.B C Ingres


Ack, denna dag, ett liv...
Har någon hört talas om spa? Nej alltså inte sånt där spad som man får när man kokar kött, eller jo... alltså sånt spa som man ligger i med sitt eget kött.
Vi är några fagra kvinnor som ska tillbringa dagen i den sortens grytor.
Programmet?
Ja inte vet jag, men på framsidan av foldern jag har fått i handen finns en bild av en kvinna som antagligen har sysslat med gyttjebrottning och förlorat.
Lite längre in mellan textrader som beskriver diverse lindrande och i viss mån lockande behandling förstår man, att när brottningen är över får man första hjälpen och badrock och allt.

När jag frågade A. om det där med spa, sa hon att hennes familjemamma hade varit på ett sånt och blivit ny.
- Hur menar du? frågade jag lite försiktigt
- Dom hade bytt ut huden på`na. ("na" är ett dialektord som betyder "henne")
- Flått henne? - Jag antar att min röst lät lite vantrogen.
- Jaa.. Först tog dom bort den gamla med sandpapper och sen satte rom på na ny med en salva.
- Hade hon ont?
- På natten för att då hörde jag att hon pep.
- Pep?
- Mm. Och så var dörren låst.
- Öh, jahaja. (och vädret har ju varit vackert..... hm, hur reder man ut sånthär med en gluggunge)
- Fast då knackade jag på och sa att hon kunde ta alvedon.
- Brukar du ta det när du har ont?
- nä. För jag har inte ont sörru. Man ska inte ha pojkar i samma rum.

Sådåså.. då var vi där. Vad säger man då, då?
Jag frågade det. Just precis så sa jag:
- Nähä, och vad tycker du jag ska säga då, då?
- Att man inte ska det.
- Man ska inte ha pojkar i samma rum.
Sa jag och kunde inte låta bli att fnissa lite.
- på allvar.
Sa A. och fortsatte:
- för då kan man komma på spa och få byta skinn!

Så nu vet jag inte ...
Spa eller inte spa, det är frågan!




4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe - det är ju en evig tur att du alltid varit så försiktig med pojkar på rummet..........

Spabadets bubblande gryta
synd och smuts från kroppens yta
orenhet som ut vi svetta
avlägsnar med celciushetta

hälsar papillon

Cicki sa...

Hon är som hon är den lilla......:-)

Ha det så skönt på spa och ömsa lite skinn eller nåt sånt. Själv skulle jag behöva knådas om så lite av valkarna på magen hamnade på bysten istället. Undrar om man kan göra sånt på spa?

Comvidare sa...

Haha, så roligt!

Barnprat är så berusande roligt. Man vet aldrig vad som kommer härnäst.

Ebba G sa...

Ja alltså, pojkar på rummet blir det inte tal om.
Men spa kan jag tänka mig att återvända till. I morgon ska jag skriva om allt märkvärdigt som ryms bakom kakelklädda väggar.