onsdag 1 september 2010

skolproblem?

- Du Ebba
- Mm
- jag kan också läsa sådär fort som du
- kan du?
- ja titta här då.
Och så bläddrar hon lika fort som jag och lägger ifrån sig boken.

- Fråga nurå.
- vad ska jag fråga?
- vad det står i boken såklart.

Jaha, då gör jag som hon säger. Och frågar vad grodan heter och vad prinsessan sa och vad det står längst ner på sidan fjorton.

- sa jag rätt? undrar den lilla läsmaskinen
- Japp. Alltihop.

Och sen bryter jag nästan ihop. Fast jag visar inget såklart.
Men ska hon få samma helvete som jag? Och sitta och ha tråkigt för att allt går i ultrarapid och ska upprepas tolv gånger?
Och behöva lyssna på dåliga sammanfattningar av (ibland) ännu sämre böcker?
Vad gör man?
Finns det skolor för ungar som läser fortare än tåget och fattar mer än de flesta?
Eller är det fortfarande förbjudet att vara smart i det här landet?

22 kommentarer:

Mångmamma sa...

Nix, det är inte förbjudet.
Bara sååå mycket mer krävande av föräldrarna/vårdnadshavarna.
Att hela tiden hitta ytterligare stimulans och framförallt balansen mellan morot och piska, det är en utmaning!
Själv är jag begåvad med olika sorters barn och med det även olika typer av "smartheter".
Allt från överambitiösa, supersnabba "plugghästar" till praktiker som fnular ut hur saker ska vara i verkligheten men kanske inte riktigt har ord och teoretiska kunskaper av samma kaliber!
Olika falla ödets lotter...

Gråa musen sa...

På mina barns skola så har de en kort samling på morgonen och en kort innan de slutar. Där emellan så har varje barn sitt schema att följa. Sen prickar de av när de gjort det de ska. Får de tid över finns det bibliotek att gå till eller sitta en stund vid datorn. Funkar jättebra och fröknarna kan lägga krutet där det behövs.

Ebba G sa...

Mångmamma: ...det gäller väl att fatta vad man har för barn antar jag, och ge varje barn vad det behöver. Det är det som blir så tokigt i skolan tror jag. Att man inte ser varje barn för sig utan tror att alla ska göra samma saker samtidigt och i samma takt. Det blir ju dåligt för de flesta och bra bara för några få.

Gråa musen: Är det en genomgång för varje barn på morgonen? Eller bara en samling för alla? Om det inte är så att varje barn varje dag får en ordentlig handledning är det nog rätt illa. I alla fall om det är när barnen går i de första ju-åtta klasserna. Min unge skulle behöva utmaningar, diskussioner, frågeställningar.... och det kan man bara få i ett samspel. Att jobba en och en helt individuellt ger för lite utmaningar - man lär sig sällan det man inte vet att man skulle kunna lära sig. Och var behövs "krutet"? Läggs det inte på stökiga pojkar medan välartade flickor får klara sig själva? (jo jag vet, nu blev jag sådär löjligt könsfixerad som jag själv föraktar - men det är otäckt att se, att det faktiskt är så i skolan när man är där och hälsar på)
En del lärare är guld, jag vet, och man önskar ju att barnen får såna....

Den hemska tvillingen sa...

Och det är minsann inte så mycket krut
som läggs på stökiga pojkar heller! (sa den
luttrade morsan) Men, ta kontakt med läraren
och berätta om dina skolerfarenheter och
vad du önskar för stöd åt din flicka så kanske
du får vad du önskar.

Anonym sa...

Inte direkt oväntat - och inte lätt att få det att funka. I mellanmjölkens land är barn som sticker ut på det viset inte direkt uppskattade, de är så att säga medfött politiskt inkorrekta. Flertalet lärare har inte en susning av vad fotografiskt minne innebär, att det inte är någon slags allmänt "god begåvning" utan en extremtalang typ medfött absolut gehör eller intuitiv matematisk förmåga.
Jag tycker att du skall kolla vad det finns för skolpsykolog knuten till din dotters skola och om denne eller denna är någorlunda vettig. Om vederbörande verkar klok, tag kontakt, berätta om din egen bakgrund och om vad du känner igen hos tösen. Det måste vara någorlunda enkelt att fastställa om hon verkligen har ett fotogafiskt minne och att klargöra hennes IQ - den lilla insats som det kan kosta kan betala sig hundrafalt om man kan undvika en massa strul under kommande år.
Jag håller tummarna!
Papillon

Ebba G sa...

Tack för engagemang!! jag ska prata med A:s familjehem och med skolan... och kolla ordentligt vad de tänker och på vilket sätt de jobbar. För om det ska gå bra i skolan måste man få något att bita i... och bli sedd för den man är.

MonasUniversum sa...

Jag skulle precis skriva det Papillon skrev...

Mib sa...

Kan bara säga att jag hoppas du står på dig och kräver och tjatar. Det är det enda som hjälper tror jag. Man måste vara besvärlig. Kram och lycka till!

Tantaluran sa...

Inte bra att vara för smart - man ska vara långsam, busig och besvärlig. Då har man större chans att få hjälp i skolan Märkligt, eller hur!

Romantik och Verklighet sa...

Ge henne en bok med sudoku som hon kan roa sig med när det repeteras i skolan... /Ettan

Cina sa...

Inte förbjudet att vara smart i skolan. Men inte helt enkelt. Precis som det inte är enkelt om man har andra problemsvårigheter. Men, allting går, det är bara olika svårt och kräver engagemang från föräldrar och en stor portion jävla anamma. Som du ju har!
Sen finns det ju andra skolor än de kommunala. Som har lite mer individuellt tänkande. Fast det får man ju knappt säga högt i dessa tider.

Gråa musen sa...

Var tog Ebba vägen?? Nu har du väl fullt upp kan jag tänka. Saknar dig. Cyberkram

Simmelimaka sa...

Men ditt barn har en klok mamma som ser och som uppfattar. Det kan vara skillnaden.
Sen är det som mångmamma skriver, att barnen är olika. Idag är det dock, tack och lov vanligare att barnen läser bra när de börjar skolan, det är snarare så att de som INTE läser har det lite tufft.

Anonym sa...

Vi kan mailas om du vill!! Jag har ett barn som hoppat över fyra årskurser. Det har varit en lång resa. Men jag har lärt mig på vägen. Eller VI har lärt oss på vägen.

För jo, i skolan är det nästintill förbjudet att vara smart. I alla fall på den nivån!

Jag skriver inte ut min mailadress så här öppet men hojta till så löser vi det på någe vis!

/Mamman

Anonym sa...

Vi kan mailas om du vill!! Jag har ett barn som hoppat över fyra årskurser. Det har varit en lång resa. Men jag har lärt mig på vägen. Eller VI har lärt oss på vägen.

För jo, i skolan är det nästintill förbjudet att vara smart. I alla fall på den nivån!

Jag skriver inte ut min mailadress så här öppet men hojta till så löser vi det på någe vis!

/Mamman

Anonym sa...

Vi kan mailas om du vill!! Jag har ett barn som hoppat över fyra årskurser. Det har varit en lång resa. Men jag har lärt mig på vägen. Eller VI har lärt oss på vägen.

För jo, i skolan är det nästintill förbjudet att vara smart. I alla fall på den nivån!

Jag skriver inte ut min mailadress så här öppet men hojta till så löser vi det på någe vis!

/Mamman

Anonym sa...

Men hej vad många inlägg det blev från mig :) Radera gärna undan Ebba! *S*

/Mamman

MonasUniversum sa...

Var är du?

Gråa musen sa...

Hoppas att ingenting har hänt :-(

Anonym sa...

Över mitt huvud flyger korpar kors och tvärs och mina visdomständer värker
Nin tanke följer dig tyst - var du än är.
papillon

Vivi sa...

Hej Ebba! Vill först börja med att önska dig krya på.

Har funderat ett tag på detta inlägg och skickar en länk till läroplanen där du kan hitta stöd för att hjälpa ditt barn. Du ska klicka vidare på LpO94 http://www.skolverket.se/sb/d/468#paragraphAnchor1

Lycka till!

conny sa...

Tyvärr är det nog så att de verkligt smarta barnen ofta kommer i kläm. Liksom de som har det svårt att hänga med. Sverige är ju likformighetens och lagomhetens land. Ingen får sticka ut.