tisdag 3 augusti 2010

Krokodiler och lille August



Ja men man åker ut och fiskar sådär klockan fem på eftermiddagen. Sen är man ute i en massa timmar och solen går ner medan man grillar fiskpinnarna (nä, dom är inte fyrkantiga när dom kommer ur sjön men kallas fiskpinnar i alla fall när dom inte är större än en handsbredd men vad gör man när abboreländena inte är hungriga och man bara får små tusenbröder som ser ut som abborrar men har genetiska förändringar och aldrig blir större än fiskpinnar) som man metat upp tretton gånger och slängt i för att man tror det ska finnas matnyttigare sorter under.
Sen sover man ju inte.
Klippor är rätt hårda. Men man kan ju ha lite olika preferenser när det gäller det här med kärlek och romantik och sånt. Och jag kan ju säga, att mossa är överskattat som underlag det också.

Men i alla fall så ljusnar det ju långt innan man egentligen kan tala om morgon.
Och ... gissa vad man gör då.
Jo.
Eldar pinnar och kokar vatten, gör kaffe och pillar i sig lite frukost.
Tar fram sina långa spröt med vidhängande nylontråd och krok och maskar och gudvetvad man lockar tusenbröder med.
Och ...

Jorå
Ebba tar upp ett monster.
Två meter lång krokodil.

Gissa om vi ska äta gäddqueneller i kväll.

(Nä gäddan var inte två meter men vägde i alla fall sju kilo, nästan)

Och stackars Erik... hans största firre hette august och var nog inte längre än två decimeter.

Så det kan bli!!!

6 kommentarer:

Gråa musen sa...

Haha :-) Vilken fångst. Grattis. Låter som en mycket smaskig kvällsmat. Min far var både jägare och fiskare. Så det bjöds på mycket vildfångade delikatesser när jag var liten. Tyvärr så uppskattade jag det inte då. Tyckte mest synd om djuren och hatade slaktdagarna när det låg ett os av död kring hela gården. Idag inser man ju att det var helt rätt sätt att äta på. Man tog hand om hela djuret. Inklusive skinn och ben. Idag saknar jag den kvaliten som man fick på köttet och fisken, och man visste varifrån maten kom. Mina ungar vet väl knappt var mjölken kommer ifrån.

XXX sa...

Så kan det gå och nån rättvisa finna inte att tala om, inte ens när det gäller fiskelycka! Hoppas gäddan var god.

Cicki sa...

Det var värst, vilken fiskelycka. Grattis. Gäddqueneller låter oerhört gott.

Mångmamma sa...

Grattis till krokodilen! :)

Cecilia N sa...

7 kilo!

Efter konsulterande med den som ids hålla ordning på fiskestatistik kan jag meddela att jag fick en torsk på tre kilo förra året. Så jag kan ana ...

Grattis!

Toril sa...

Oj! Grattis!