söndag 1 augusti 2010

babysystrar?


-Du Ebba!
-mm
- Ska du åka till Påven och hälsa på när du är i Italien?
- Nej jag känner inte påven
- Jamen man kan be att få hälsa på ändå för att det gjorde Lisas pappa.
- Hur då?
- Jag vet inte men dom ringde väl och sa adjö.
- Va?
- Det heter det. Adjös
- När man ska hälsa på påven?
- Japp.

Ok, man vet aldrig med påvar. Man kanske säger adjö när man ska komma och goddag när man ska gå.
Min skruttunge brukar veta det mesta.

- Men jag ska inte till Rom, jag ska till Venedig och förlova mig med Erik, du vet.
- Ja och sen ska jag ha syskon.
- Va??
- Jaha. Man måste förlova sig först. Och sen får man göra barn och gifta sig och allt.
- Ojdå.
- För att jag vill ha en babysyster sörru.

När blev det där en idé i en liten flickhjärna?
och hur pratar man om sånt?

Hjälp!



9 kommentarer:

Kenneth sa...

skrattar gott. Hon är ju inte lite charmig heller.
Hoppas du haft en fin sommar så här långt.
Kram på dig

Cicki sa...

Hon är som hon är, den lilla.....:-)

Cecilia N sa...

À dieu betyder ju till Gud, så nån sorts logik kanske man kan nosa sig till.

Audiens borde ju enligt samma logik, vara ett sammandrag av au diens, alltså à le diens. Fast vad en diens är vet jag inte.

Och när jag försökte slå upp det hela så föll logiken ihop. Audi är själva rotordet. Och då inte som bil utan som något med ljud.

Jaja.

Comvidare sa...

Jag har också en beställning på lillasyster liggande. Och råkar jag glömma bort den så påminner hon mig gärna. Men jag kan än så länge skylla på att jag saknar karl.

Vilken giltig (med barns logik) ursäkt du ska använda får du komma på själv. Ett lämpligt "straff" för att du är kär och galen och inte jag :)

Ebba G sa...

lillasystrar blir det ju inte tal om här. Inte på ett bra tag i alla fall....

Jag tror hon hört det där med Audiens... och satt ihop ungefär som Cecilia... knepig unge det där.

Anonym sa...

Audiens är, via franskan (som de flesta ord som slutar på - ens), rena latinet -
Audire = höra
är det bakomliggande verbet och härur
Audientia = uppmärksamhet på en talare

Påven eller kejsaren eller vilken höghet det nu rör sig om beviljar dig audiens och lyssnar till vad du har att säga.
Med uppmärksamheten kan det nog vara si och så - tror papillon

Ebba G sa...

Papillon!!!! Ack, min vän!!! SÅ jag saknat våra ordliga utbyten!!
Tiden ilar, livet tar vägen... ja, jag vet inte vart. Fast jo, närmast är det ju Venedig. Åker på fredag kväll och återkommer ringmärkt efter närmare fjorton dagar.
Helt sanslöst!
Stor jättekram!!!!

Anonym sa...

Livet har sina ups and downs....
Mina tankar och välgångsönskningar följer med dig på resan. Men din minsta har rätt, varför inte hälsa på Påven, när du ändå är i landet - du får säkert följa med honom ut på balkongen och höra folkmassan ropa:
"Vem är gubben i vit klänning som står bredvid Ebba??"
Kram till både dig och Erik
Papillon

Mib sa...

Så härligt!
Ungar är för härliga!
Kram.