onsdag 20 juni 2012

Navelludd


När man sitter med en liten som är fullkomligt nöjd finns det liksom inget som kan slå det.
Inget kan vara bättre än att kunna ge precis det en såndär liten människa kan behöva.
Att man liksom har allt.
Och är allt som behövs. 
Att jag inte fattat det förut är ju helt ofattbart och väldigt sorgligt. Och att det finns en massa andra mammor och pappor som inte fattar att dom räcker, att dom duger och att dom har allt en liten behöver det är.... ja alltså otroligt sorgligt.

Fast det är klart, man måste ju ge det man har då. Och vara det dom behöver, dom där små.
Om man inte vill det eller kan det så är man ingen bra mamma eller pappa.
Och jag har varit en usel morsa.

Det pinar mig och plågar mig både dagar och nätter det. 
Inte så att det gör mig till en dålig morsa nu. För nu vet jag att jag duger och att jag räcker till och att jag gör det jag ska.
Men ändå. Att jag missat så mycket och att mina barn har missat mig. För att jag skitit i dem. Jamen det är ju sant. Jag var inte intresserad av något annat än mig själv och mina droger och mitt elände och mitt ego. 

Sånt hittar jag när jag sitter och pillar navelludd och tycker synd om mig själv. 

Jo jag gör det rätt ofta faktiskt. Fast jag förnekar det, jag ska ju glittra med ögonen och vara stolt över vad jag klarat. Det där med att bryta med det där livet. Att fixa att ta hand om alltihop. 
Ja det är klart att jag är stolt över det.
Men naveln är full av ludd som behöver pillas ut. Och det är ingen vacker syn det där luddet.
Man får samla ihop det och försöka ta det till någon lämplig papperskorg där inga barn kommer åt det.
Och sedan drunkna i att vara mitt i blöjor och sommarlov.
Och veta att man duger.
För att minstingen ligger där och är nöjd med precis det man har kunnat ge. Inget mer behövs.
Det borde räcka, hur mycket ludd man än måste pilla ut ur naveln. 

3 kommentarer:

Mångmamma sa...

Jag skrev mycket och länge och var lagom klok - men kommentaren försvann och min klokhet likaså!
Andemeningen var nog att jag skickar en stor kram till en mamma som gör så gott hon kan - från en annan som gör likaledes!

Cicki sa...

Du är här och nu och det är väl bra. Bättre sent än aldrig kan man väl säga. Det finns också föräldrar som fysiskt varit närvarande, men ändå varit frånvarande. Och sedan inte fattar att de svikit. Det är inte heller bra.

Jag tror du gör allt du kan för att kompensera nu det som gick fel de andra gångerna. Kram

Ebba G sa...

Ja det är sant, det räcker ju med att göra det man kan nu. Det som blev fel går ju inte att göra annorlunda. Men ta ansvar för det kan man ju bara om man erkänner det. Så det är väl OK att pilla navelludd då....om man bara inte fastnar i det.