söndag 10 juni 2012

Åska

Nuförtiden tycker jag inte om att det åskar.
För att jag äger saker.

- hörru Ebba, säger min skolflicka.
- Ja, mmm.
- Det är åskmoln där borta ser du det?
- Ehnej.
- Jamen det är det och då måste vi dra ut TV:antennen och datorerna och alla sladdarna i rummet uppe. För att det kan slå ner sörru.
- Jaja.
- Jamen gör det då.
- Kan inte, har fullt upp med liten.
- Då gör jag det.
- kan du det då?
- Såklart.

Ja och så gör hon det då. Drar ur alla sladdar. Då menar jag alla. Det finns inte en kontakt som är isatt uton telefonen som hon glömde och som alltså åskan slog ner i.
Såklart en såndär bärbar som är rätt dyr.
Jaha.

Men man kan inte säga något om det till en skolflicka som faktiskt gjort det hon skulle. Med råge.

Fast jag minns ju ett åskväder i stockholm en natt när jag var hög som ett hus och trodde att det bara var i mitt huvud det blixtrade.
Jag blev helt vansinnig och jagade rätt på den som sålt skiten till mig och skulle ha pengarna tillbaka.

Så kan det vara med åska.
Och nu åskar det igen så det är väl bara att dra ur alla sladdar och stänga datorn.

Suck.

...

Inga kommentarer: